Три стъпки напред.
клиент
10. СУ “Теодор Траянов”за кого е
Ученици 1-12. клас; учители; квартална общностлокация
София, България
Предизвикателство
Бяхме поканени да предложим нов, свеж поглед на пространствата и цялостното разпределение на училището. Директорът искаше да постави нов стандарт в реконструкцията на училищните сгради в България. След дълбоко проучване, включващо разговори и наблюдения с директора, екипът учители и ученици от различни възрасти, предизвикателството се фокусира в следните насоки:
- Преосмисляне на училищната столова като желано място за хранене, общуване и учене.
- Създаване на пространства за обучение чрез преживяване: STEM център и мейкърспейс в сърцето на първия етаж.
- Повече пространство за движение, особено за по-малките деца в близост до техните класни стаи.
- Реорганизация на входовете, за да не се пресичат потоците родители и деца, които в момента създават задръствания във фоайето.
- Място за деца от предучилищен етап
Дизайн решения
Дизайн стратегията се състои от три основни трансформации, известни още като „Три стъпки напред“, които училището да изпълни поетапно.
Първото ни предложение беше училищната столова да се премести на приземния етаж, като се изгради допълнителен обем, директно свързан с входа и фоайето на училището. Нарекохме го „Сърцето“: многофункционално пространство, където децата не само се хранят, но и общуват, работят съвместно по различни проекти, играят игри, представят и организират изложби. Сцената и амфитеатърът играят ролята на централен елемент и се превръщат в презентационна или театрална сцена.
Също така, нарочно поставихме новия STEM център непосредствено до „Сърцето“, така че да са в директна комуникация и да останат видими и привлекателни за посетителите. STEM центърът цели развиване на интерес към новите технологии, създаване и експерименти с роботи. Състои се от 4 учебни пространства:
- Виртуална zSpace лаборатория
- Практическа лаборатория
- “Ускорител на ученици”: място за движение
- Makerspace, оборудван с 3d принтери, шевни машини и всякакви инструменти за прототипиране
Като втора стъпка проектирахме ново крило за най-малките (предучилищни и първи клас) с съобразен дизайн. В разпределението представихме т.нар. „училищна всекидневна“, пространство, което създава усещането за уютен дом, което служи както като ядро за игри и отмора на малките, така и като продължение на класната стая, когато учителите преценят. Любимо място на децата е стаята за игри и „чеплезене“ - необходимост, която изникна от първичното ни проучване. Това не е просто малък салон, а място изолирано и меко място, където децата да изразходват излишната си енергия по всяко време и да раздвижат телата си с цел по-добра концентрация.
Третата стъпка, която предложихме, е разширяване и преосмисляне на Спортната зона: освен увеличаване на физкултурния салон с още едно спортно игрище и трибуни, пространството може да бъде разделено или обособено около нова сцена за театър и училищни концерти. По този начин училището ще може да бъде домакин не само на спортни състезания и тържества, но и да отдава под наем залата и сцената в неучебно време.
Визуализации:
арх. Красимир Крумов