Център раСТЕМ.
клиент
90. СУ “ген. Хосе де Сан Мартин”за кого е
Ученици и учители 1-12. класлокация
София, България
Предизвикателство
Поради местоположението си в един от крайните квартали на София, училището губи учениците си след 7-ми клас и те се насочват към престижните училища от центъра на града. Това беше голям проблем, тъй като училището внимателно беше разработило програма за ученици от начален етап, която даваше отлични резултати, които за съжаление се губеха след 7. клас. Също така, в училището оставаха множество незапълнени места и то трябваше спешно да привлече повече ученици.
Планът на екипа беше да създаде просторен център, който да заеме едно цяло крило на сградата. За съжаление, разпределението му се състоеше от типичния тъмен, затворен коридор с подобни на “кутийки” класни стаи от двете страни. Пространството трябваше да бъде цялостно преосмислено, за да се създаде единен център, който да позволява едновременно провеждане на часове и дейности. Това беше немалко предизвикателство откъм одобрение в институциите, най-вече по отношение на конструкция и пожарна безопасност.
Друго скрито предизвикателство, което открихме по време проучването, беше нарастващият брой ученици със специални образователни потребности не само в начален етап, но и при гимназистите, които нямаха адекватно пространство за работа с училищния психолог и ресурсните учители.
Дизайн решения
Знаехме, че ако успеем да създадем привлекателно място, което да прилича повече на модерен коуъркинг, отколкото на училище, учениците веднага ще оценят посланието, което училището се опитва да предаде: "Моля, останете, вие сте важни за нас". Положихме голямо старание да проектираме пространства с цветове и материали, които биха се харесали на тийнейджърите. Друга наша цел беше да вдъхнови учителите да експериментират с иновативни начини на преподаване, което неминуемо направи впечатление и на учениците. Целият процес беше ръководен от множество работилници за идеи с учебната общност, която по-късно взе активно участие и в даването на обратна връзка на първоначалната ни концепция. Цялата тази енергия неминуемо доведе до раждането на Образователно пространство от нов вид, което, според Министерството на образованието, е за най-добрия STEM център в България. Почти ежедневно училището се посещава от делегации от училища от цялата страна, образователни експерти и телевизии. Естествено, постигнахме и основната цел на проекта - само за една година учениците в училището се увеличиха с 20%. Изненадващо, не само броят на гимназистите се увеличи, а и на първокласниците - училището трябваше да създаде една изцяло нова паралелка за тях.
Разрушихме съществуващите стени, за да създадем единно пространство, което да може да се разделя на множество пространства. "Сърцето" е мястото, където всички се събират за презентации, празненства, готвене, експерименти или просто за да бъдат заедно. Там, където преди имаше тъмен коридор с "кутийки", сега е просторно и привлекателно пространство за всички и ученици, учители и посетители, които за оценяват какво е да си част от една учебна общност.
С напредването на проекта, учителите имаха опасения, че новото отворено пространство ще бъде кошмар по отношение на шума и бяха много скептични дали ще могат да преподават в такава среда. След като започнаха да имат учебни часове там, те с радост осъзнаха, че опасенията им са се оказали погрешни. По време на нашето пост-проучване, което проведохме година по-късно, учителите отбелязаха, че са били ненужно критични и към големите стъклени врати и прозорци, благодарение на които почти всички пространства са видими; оказа се, че тази прозрачност не само, че не нарушава вниманието на учениците, а е допринесла за това всички да бъдат по-внимателни към тези, които имат час. Друг неочакван резултат е значителното намаляване на насилието в тази част на училището.
Учениците се научиха не само да бъдат заедно и да учат в по-големи групи, но и да съжителстват с деца със специални образователни потребности. Създадохме сензорна стая, облечена в мек мокет, който продължава и по стените. В нея, силата на светлината и цветната ѝ температура се контролират изцяло, а голям аквариум, вграден в стена, фокусира вниманието. Непосредствено до сензорната стая има място за релакс със стена с растения, където учениците опъват своите постелки за йога и правят упражнения. Училищният психолог ни сподели, че това е единственото пространство, в което има значим напредък с учениците със специални потребности. Не е изненадващо, че това пространство, което отчасти е видимо през аквариума, се оказва любимо на всички ученици. То ги посреща с богато количество тактилни материали и спокоен дизайн.
Снимки:
Студио Viztinct