Училище Роналд Лаудер.
част от Образователен комплекс “Шалом”
клиент
Организация на евреите в България “Шалом”за кого е
Ученици от предучилищна до гимназия, учители, служители, общностталокация
София, България
Нашата роля
В този проект имахме множество роли. На първо място, като автори на заданието за проектиране, Шалом ни възложи да представляваме общността с нейните цели и приоритети и да консултираме архитектите, които проектираха сградата. Помогнахме при определянето на окончателната функционална програма на сградата и местоположението на някои ключови зони, като например библиотеката.
В ролята ни на дизайнери разработихме проекта за интериор на сградата. За тази амбициозна задача си партнирахме с 5Архитекти, които работиха по интериорния дизайн на Културния център, докато ние съсредоточихме експертизата си върху училището, детската градина, библиотеката и спортните зали. Координацията между двете студиа беше от съществено значение за постигането на сграда, която е добре обмислена в целостта си и с плавни преходи през пространствата.
Друг важен аспект от нашата работа беше ранното включване и координация с графичен дизайнер, който на ранен етап разработи концепцията за ориентация и табели в тази сложна сграда. Ключов момент от нейния проект беше разработването на визуален наратив, който обединява трите сгради и дискретно “вгражда” българските еврейски традиции и идентичност във физическото пространство. По този начин ролята на цялата сграда като своеобразен “учител” придобива още по-голяма значимост за еврейската общност в България.
Не на последно място, продължихме да изпълняваме ролята си на "преводачи" между архитектите и общността: “разхождахме” членовете ѝ из проекта, предавахме тяхната постоянна обратна връзка към проектантите и по този начин влияехме и адаптирахме проекта към техните нужди, така че след няколко години те да могат да влязат не просто в нова сграда, а в своя дом.
В следващите редове се фокусираме върху нашата роля като интериорни дизайнери.
Предизвикателство
Новата училищна сграда на еврейската общност в София трябва да е място, което учениците, учителите и общността да споделят с радост и вълнение. Целта на проекта е да стимулира общуването и взаимодействието между различните поколения чрез пространства за събиране с възможност за съвместна работа и игра в цялата сграда. Училището трябва да е отворено не само за ученици от различни възрасти, но и за всички хора от общността: родители, мадрихи, възрастни хора, деца от детската градина.
По време на работилниците за идеи с общността заедно оформихме няколко предизвикателства към интериорния проект:
- Как бихме могли да превърнем училището в модерно и уютно място, където децата и тийнейджърите обичат да прекарват свободното си време?
- Как бихме могли да насърчим малките да не излизат извън техните зони сами, а пък да стимулираме по-големите да се движат из цялата сграда?
- Как бихме могли да превърнем библиотеката от замряло и мълчаливо място за съхранение на книги в оживен център за читатели от всички възрасти?
- Как бихме могли да събудим у учениците интерес и принадлежност към тяхното еврейско минало и традиции?
Дизайн решения
Училище "Роналд С. Лаудер" е част от комплекса за Ясла, Детска градина, Училище и Еврейски център и се простира на 4 нива над земята и на 2 нива под нея. Разполага с обширни фоайета и общи пространства, 19 учебни студиа, два STEAM центъра с мейкърспейс, библиотека, два физкултурни салона и столова. Свързана е с детската градина и Еврейския център, което гарантира, че хората от трите сгради ще си пресичат пътя и ще се срещат.
Въпреки че са част от един комплекс и, което е по-важно, принадлежат към една и съща общност, детската градина, училището и Еврейският център са коренно различни. Дизайнът, подходящ за малки деца, се различава значително от този, който е адекватен и функционален за тийнейджъри или възрастни хора. Нещо повече, тези три сгради имат визуални връзки: човек може да надникне директно в училището от детската градина и Еврейския център и обратното. Ето защо тези общи зони трябваше да бъдат добре обмислени. За тях беше поставено общо предизвикателство: "Как бихме могли да постигнем сближаване на дизайна на трите сгради, използвайки общите пространства?"
Разработихме набор от общи насоки за материалите, използвани в общите пространства, където трите сгради се срещат. Екипът ни се спря на камък като присъстващ материал в представителните зони и на дърво като материал за пространствата за събиране на общността. Цветни стъклени елементи ще бъдат акцент в интериора. Таваните, колоните и стените са предимно бели и дискретни. Еврейските и българските елементи ще присъстват едва доловимо в снимките на общността, в централните елементи, проектирани от местни художници, и предимно от хората, които обживяват и изпълват пространствата.
Голямо фоайе
Повечето училищни фоайета са малки пространства, които съществуват само като начална точка на дългите коридори, които да вкарат хората възможно най-бързо в подобните на кутии класни стаи от миналото. Фоайето на училище "Роналд С. Лаудер" има по-висша цел. То посреща всички и задава гостоприемен и енергичен тон за това как трябва да се чувства едно голямо училище - като общност. Пространството е внимателно измислено, така че фоайето да служи успешно като многофункционална зона. В него кипи живот: учениците влизат и бързо намират пътя към учебните пространства на различните нива през стълбите или асансьора.
Посетителите могат да си починат в уютни кътчета или да се качат на горния етаж и да посетят библиотеката. Родителите взимат децата си във фоайето, където могат да разговарят с учителите на по чаша чай. Там се помещават бюро за информация и бар за здравословни закуски. Животът във фоайето кипи, а той е концентриран най-вече върху големия амфитеатър, който “заземява” пространството.
Амфитеатърът
Главният вход на училището води към просторно фоайе с атриум през две нива. Вътре в атриума се намира най-впечатляващият елемент от фоайето - големият амфитеатър. Той е много повече от стълбище. Всъщност, цялата училищна общност може да се събира на празненства и важни събития, които се представят на сцената пред него. Тя разполага с голям скрит екран, кулиси и малка трибуна за презентатор. Оборудването и акустичната обработка на тавана позволяват провеждането на големи и малки презентации, училищни пиеси и дискусии, които да не пречат на останалите процеси в сградата.
Оста "библиотека - амфитеатър - вход - столова"
Големият амфитеатър се изкачва директно в библиотеката. По този начин символично се отдава почит на мястото на книгите в еврейската култура и традиция. Фината златна месингова нишка се изкачва по стълбите на амфитеатъра. Нишката подчертава пътя към библиотеката и е гравирана с текстове от наратива за сградата, които реферират към нея.
В другия си край, златната нишка води към друго значимо пространство в еврейската традиция, свързано с храната–столовата. Благодарение на широка стъклена врата, фоайето и столовата могат да се обединят и празничните тържества да се случват и в двете пространства едновременно.
STEAM връзки
Фоайето на училището води и до други важни пространства. На първия етаж на училището са разположени двата STEAM (Science, Technology, Engineering, Art and Maths) центъра: единият е за малките ученици от начален етап, а другият - за ученици от 5 до 12. клас. И двата центъра са видими от фоайето. Благодарение на високи
прозорци посетителите и учениците могат да наблюдават интересни експерименти, майсторене и обучение в реално време в научните лаборатории, арт студиа и мейкърспейси.
Под амфитеатъра
Това мъничко и неочаквано място е изпълнено с живот. Ръчно написани послания от ученици, бележчици и рисунки оживяват на стената за поздравления, отстрани на амфитеатъра. Тази стена е обработена със специална боя, за да позволява на учениците да пишат отгоре. Освен това има няколко цветни "шпионки" от стъклени тухли, които позволяват да се надникне в скритите пространства от другата страна. През шпионка може да се наблюдава и тайният живот под амфитеатъра - малка сензорна стая. Тя е тиха, уютна и мека - готова да приеме всеки, който иска да избяга от шума. Цветни стъкълца хвърлят красиви отблясъци вътре, стените и пода са облепени с меки тактилни материали, а от тавана висят люлки. Звука и светлината в зоната се контролират напълно, което прави “тайната стая” идеална за деца със специални образователни потребности. Всички ученици могат да използват сензорната стая, когато имат нужда: сами, с учител или психолог.
Игриви стъклени птиченца
Осветителна инсталация с многоцветни стъклени тела балансира представителния характер на фоайето и създава неочаквана атмосфера. Те хвърлят игриви отблясъци върху пода и стените, като правят пространството различно във всеки момент. Вдъхновени са от цветните стъклени елементи от големия полилей в Софийската синагога.
Формата им напомня на ято птици и е препратка към логото на Шалом–синият гълъб.
Шпионки от цветно стъкло
Шпионките са малки отвори в стените, с цветни стъклени тухлички, вдъхновени от витражи и стъклени врати в Софийската синагога. Те позволяват да се надникне в скрити
части на сградата като физкултурния салон на детската градина, етажът на предучилищните групи, яслата и “тайната стая” под амфитеатъра. Шпионките са закачлива покана към любопитните и са умишлено поставени на различни нива, за да могат и малки и големи да надникнат през тях.
Учебни студиа
Учебната стая е дом на учениците за цели 12 години. Обикновено тя е правоъгълна кутия, която е фокусирана около учителя, който изнася лекции върху подиум, докато учениците седят мирно на неудобни столове с отворени тетрадки и записват. В това пространство няма разнообразие, гъвкавост или комфорт. Основната цел на училище "Роналд С. Лаудер" е да бъде едновременно ориентирано и към учителя, и към ученика. Тази цел изисква различен архитектурен подход. Ето защо ние проектирахме “учебни студиа” вместо класни стаи. Учебното студио е “артикулирано” Г-образно пространство, което предоставя възможност за разиграване на множество сценарии на учене. Едно добре проектирано учебно студио трябва да позволява на учениците да бъдат независими, да зачита личното им пространство и да бъде гъвкаво за различни режими на работа: лекция, групова работа, индивидуално и проекто-базирано обучение.
Това е особено важно за малките ученици, които обикновено прекарват повече време в стаите си
Общи пространства
Общите пространства не са просто коридори, през които се минава по пътя към класната стая, а различни и разнообразни места за срещи с приятели, движение, учене, наблюдение, подготовка. Ако са проектирани внимателно, те дават поле за игра, общуване и дори провеждане на учебни дейности. С израстването на учениците техните учебни студиа се променят и постепенно се сливат с общите пространства.
Централен елемент във всяко общо пространство е Дървото, чиято форма и функции се променят по различните етажи в синхрон с възрастта на учениците. То посреща най-малките и ги подканва за игра, превръща се в свободна зона за катерене за по-големите ученици и се трансформира в маса с високо сядане за групова работа при гимназистите.
Ученето се случва не само в класната стая, но и тук. Учениците са личности с различни характери и предпочитания, а не машини за учене: затова пространството ги следва и се адаптира според техните учебни нужди. Освен отворените пространства за групова работа, общуване и игра, тук има множество кътчета за спокойно четене и тиха работа. Учителите също имат своето място - кътчетата за учене са идеални за индивидуални срещи с учениците или подготовка за часа с колеги.
Общите пространства на втория етаж са фокусирани върху играта и движението на най-малките: люлки, катерушки, греда за балансиране, амфитеатър, кино.
На третия етаж, където се намират по-големите ученици, общите помещения предлагат разнообразни пространства за развиване на техните уникални интереси: зелена стая за снимане на видеоклипове и влогове, различни кътчета с книги за концентрирана работа, изложбена площ за творби на изкуството, а за бъдещите оратори - два големи амфитеатъра за шумни дебати.
Четвъртият етаж е територията на тийнейджърите, където дизайнът дава още повече възможности за свободен избор: къде и как да учите, как да подобрите и изразите интересите си. Ключово общо пространство е Свободният площад, който е събирателно място с индустриален дизайн. Той съдържа технологичен център, библиотека и много свободна площ за рисуване и изкуство. Уютният амфитеатър в задната част осигурява място за приказки и прекарване на време заедно.
Друг акцент на този етаж е Ученическият бар, който се ръководи от самите гимназисти. Това е място, което разширява границите на традиционното обучение и чрез истински проекти от реалния живот подготвя следващото поколение предприемачи.
Библиотека
Библиотеката като социално място
През последните години библиотеките далеч не са основният ни източник на информация. Те все още са актуални, но не просто като място за книги, а като обществени пространства, в които всички общуват.
В образователния комплекс "Шалом", Библиотеката е сърцето, което свързва трите сгради; училището, детската градина и еврейският център се срещат тук физически и символично. Това е място за книги, но също и за хора: социална гореща точка и вдъхновяващо място, където всички възрасти общуват и се вдъхновяват взаимно: баба разказва истории от живота си в голям удобен стол, заобиколена от група деца от детската градина. От другия край две приятелки разглеждат новия брой на любимото си списание на кафе и определят горещите теми. На съседната маса се провежда бизнес среща. Глух за околния свят, зад крепост от натрупани книги, докторант пише последните думи на дисертацията си. Група деветгодишни деца стриймва видео клипове на най-новата игра, излегнали се върху два пуфа на пода. До тях петима осмокласници водят дебат за великите цивилизации, сочейки енергично купища записки и рисунки. Те дори са направили макет на римски акведукт върху същата маса. Потънал във фотьойл с огромни слушалки на ушите, почитател на джаза наблюдава живота в библиотеката. Фрийлансър изпраща последния си имейл за деня, седнал в дъното. В цялата Библиотека се разнася едно тихо “жужене”. То идва от Бейт Мидраш и вдъхва живот на всички пространства. Това е атмосферата, която търси многофункционалният дизайн.
Атриумът свързва "шумния" и "тихия" етаж на библиотеката, както и STEAM пространството под тях. Той облива цялото пространство с естествена светлина и отваря различните зони. Освен местата за четене, вариращи от големи пространства за групова работа до малки индивидуални кътчета за четене, има и “тех хъб” със зона за стрийминг, игри и аудиокапсула, както и кафе-библиотека. Специално място е отредено за кът “От Бебе до Баба”, където баби и дядовци четат книжки на деца.
Бейт Мидраш
Най-важното място в библиотеката определено е Бейт Мидраш - сърцето на еврейската традиция и обучение, символ на приемствеността в общността. Това е шумно пространство, в което ученето се случва в условия на спор и противопоставяне на различни гледни точка, а текстовете от книгите се тълкуват и обсъждат оживено. Това създава и така наречения "жужащ живот" в това пространство. Тук ученето се случва по определен начин, независимо от контекста и времето, а външният свят не съществува. Фокусът е върху идеите, книгите, хората и жуженето изпълва не само пространство, а подхранва и заобикалящата го среда.
Бръмчащият Бейт Мидраш се вижда от всички главни входове на библиотеката. Благодарение на разположението си точно до атриума, присъствието му е осезаемо и от трите етажа. Ако Библиотеката е сърцето на сградата, то Бейт Мидраш със сигурност е неговият ритъм. За да се подчертае важното му значение, стените му са полупрозрачни: те отделят Бейт Мидраш от пространството, но същевременно го свързват с двойна библиотека с фина метална мрежа. По този начин вълнуващият шум изпълва целият атриум на всичките му три нива, и свързва хората. Огледалата на тавана удължават визуално рафтовете с книги и правят възприятието за пространството безкрайно.
Атриум пространство/светлина
Ролята на атриума е символична: той хвърля светлина върху библиотеката и така тя свети в цялата сграда. Парапетът през етажите, стълбищата и амфитеатърът е бял и деликатен, като фокусира вниманието върху книгите, хората и техните дейности. Погледнат фронтално той е прозрачен, а парчетата му приличат на струните на музикален инструмент. Погледнат отстрани, той подчертава Бейт Мидраш, като достига до цялата височина на етажа. Той има и символична роля: струните разпространяват “гласа на Тората” в цялото пространство и го оживяват. От различните ъгли, парапетът се променя визуално, благодарение на вертикалните си елементи, изработени от тънки метални листове. Докато човек се разхожда из библиотеката, гледката към атриума непрекъснато се променя, скривайки някои части на пространството и разкривайки други. Този минималистичен подход създава "визуално оживление", в хармония със звука на Бейт Мидраш.
STEAM пространство
STEAM е съкращение от Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics (Наука, Технологии, Инженерство, Изкуство и Математика) - подход на обучение, при който предметите се преподават съвместно като част от цяло, практически и по игрови начин. STEAM центърът е място за наука, експерименти, изкуства и творчество и затова пространството е обширно и видимо, размивайки границите между лабораторията, центъра по роботика, работилницата, танцовата зона, звукозаписните студия и изложбените площи.
STEAM центровете на малките и големите са отворени и гъвкави пространства, където учениците могат да се занимават с изкуства и науки, да работят по общи проекти, да изнасят презентации и да разказват истории, да създават подкасти и влогове, да разработват видеоклипове и да ги излъчват. Но те не са предназначени само за учениците: всички членове на общността са поканени да споделят това пространство заедно - бабите и дядовците могат да учат децата да шият, да обработват дърво или да свирят на музикален инструмент, а пък децата могат да ги обучават в програмиране и сглобяване на роботи.
Пространствата са вдъхновени от работния, “гаражен” стил и "киберпънка" и канят хората да бъдат отворени и да не се притесняват, че ще създадат бъркотия. Това е мястото, където хора от всички поколения идват да майсторят заедно и да упражняват творческия дух във всичките му форми.
Пространството се състои от лаборатория за наука и изкуство с много работни зони и места за съхранение. В непосредствена близост до него се намира мейкърспейса с две отделни зони: мръсна, за работа с тежки машини и чиста - за съвместна работа за сглобяване на фини технологии. Визуалната връзка с фоайето буди любопитството на минувачите и ги приканва да се включат в творческия процес.
Централен елемент на STEAM пространството е голям амфитеатър - вторият по големина след този във фоайето и с подобна цел: да събира хора, които да споделят творчеството и опита си. Около амфитеатъра е се намира зоната за изкуства: голяма изложбена площ, музикална зала, танцов кът, телевизионно и звукозаписно студио и тъмна стая. Бетонната настилка и гофрираните метални листове, както и неоновото осветление внасят усещане за “творческа анархия” в цялото пространство.
Спортни зали
Големият салон е разположен на две нива под земята и представлява модерно спортно съоръжение: цветовете му са спокойни, а всички използвани материали са чисти - дърво и бетон, като единствено изключение е специалната спортна настилка.
Зоната е изпълнена с естествена светлина, благодарение на светлинните кладенци. Светлинните пръстени, разположени в непосредствена близост до кладенците, осигуряват акцентно осветление вечер. Обширното пространство е светло, въпреки че се намира под земята. Цветът на спортната настилка допринася за това усещане.
Деликатна дървена облицовка рамкира игрището. Акустични тавани и стени поглъщат излишния шум и гарантират перфектно озвучаване на всяко събитие.
Голямата височина позволяват тук да се провеждат баскетболни мачове, турнири по тенис, минифутбол и волейбол и др. Когато залата не се използва за големи мачове, пространството може да се раздели на 3 отделни игрища, така че ученическите отбори да могат да тренират три различни спорта едновременно.
Столова
Ако фоайето е сърцето, то столовата е душата на училището, а може би и на целия комплекс. Тук се преплитат еврейските традиции, готвенето заедно, разнообразието от вкусове, древните сефарадски рецепти и, разбира се, кашерната храна. Това пространство посреща учениците всеки ден за обяд или закуска, родителите и гостите за специални училищни събития и цялата общност за празнични тържества или Шабатни вечери. Цветовата му палитра е вдъхновена от тези събирания и изразява радостта от живота: нежна праскова, небесно синьо и радостно жълто, съчетани със зелените цветове на стайните растения, разположени из цялото пространство. Златна месингова нишка на пода, която започва от библиотеката и продължава през фоайето, завършва тук и свързва тези три най-значими пространства.
Височината на столовата е през две нива, а стените ѝ са почти изцяло стъклени, което дава на пространството изобилие от естествена светлина. От второто ниво, във физкултурния салон на детската градина, малчуганите могат да наблюдават живота на учениците в столовата през широките вътрешни прозорци.
Мястото за хранене е просторно, приветливо и многофункционално. Уютна зона за миене с цветни мивки, големи огледала и висящи лампи посрещат учениците на входа. Изборът на мебели е подчинен на идеята, че децата и тийнейджърите “притежават” своето пространство и могат да го подреждат както пожелаят. За да премахнем типичното възприятие за училищна столова: 150 еднакви стола и маси, подредени в редици, с доминираща атмосфера на затвор, ние въведохме разнообразие в местата за сядане. Удобни столове, дивани, бар столове и уютни кътчета придават весело настроение на цялото пространство.
За да подкрепим идеята, че ученето може да се случва навсякъде, която присъства в цялото училище, столовата може да се използва за индивидуална и екипна работа през целия учебен ден, в съответствие с проектно-базирания модел на обучение. Интегрираните технологии дават постоянен достъп до безжична мрежа. Учениците могат да се грижат за различни сортове растения и билки и да създават връзки между готвенето, здравословното хранене и биологията.
Техните знания стават приложни в най-интересната част на столовата: учебната кухня, където науката и химията се преплитат с храната и традициите. Кухненската лаборатория е отворена не само за учениците, но и за малките деца от детската градина, които пекат малки халички на Шабат. Широкият кухненски остров е на две височини, така че всеки да може самостоятелно и удобно да приготвя храната си. Всички основни инструменти са напълно видими и окачени на стените на тази учебна зона, така че учениците да могат да ги достигнат сами. Акцент в пространството поставя и висящата растителност над кухненския остров. Вдъхновени от наследството на балканските евреи, стените са изписани с рецепти на ладино, и се запазват за следващите поколенията в общността.
Освен, че е място за хранене и социализация и многофункционална зона за учене, столовата е място за събиране на общността, за празнуване и предаване на традициите на бъдещите поколения. Истинска душа на сградата.
Екип:
- 5Architects - интериорен дизайн на еврейски център
- Mana studio - визуализации
- Аглика Спасова - концепция за упътване и визуален разказ
- IPA - архитектурен дизайн