Двете 00+.
клиент
10. СУ “Теодор Траянов”за кого е
Ученици и учители 1-12. класлокация
София, България
Предизвикателство
Директорът ни възложи трансформация на санитарните възли на всички етажи от училището. Тоалетните в училище са чувствително пространство - интимно, но и социално, асоциирано с клюки, събирания, срам, страхове и цяла една палитра от емоции. Тук за първи път се срещат ученици от различни възрасти, а статистиката сочи, че в тоалетните се случва голям процент от насилието в училище, което до голяма степен се дължи на тяхното функционално разпределение: серия от преходни пространства, до които няма визуален контакт. Неслучайно, много деца ги избягват, което носи редица здравословни последствия.
В проучването, множество наблюдения и преживявания разкриха многослойната им функция:
- Източник на вода, с многобройни опашки от ученици с празни шишета през междучасията
- Място за разнообразяване от учебния процес, използвано за състезания и пръскане с вода
- Място за събиране на тийнейджърите, фон за тик-ток клипчетата и платформа за различни форми на себеизразяване, включително и вандализъм
- Място за уединение, особено по време на пубертета. Служи и за гримиране и разкрасяване
- Работно място - с интензитета на използване на тоалетните през междучасието, хигиенистите, които много често са възрастни жени, изпитват трудност да качват тежката кофа с вода по етажите и да насмогват на темповете на учениците
Дизайн решения
Съществуващите тоалетни за момчета и момичета представляваха тесни, тъмни, скрити лабиринти, където учениците се скупчваха и блокираха пътя. Липсата на визуален контакт от коридора създаваше предпоставки за насилие, а миризмите отблъскваха и правеха преживяването непоносимо.
Радикално променихме функционалното им разпределение: отворихме ги към общото пространство, за да създадем усещане за простор и учителите да имат възможност да хвърлят по едно око към тях в междучасията. Изнесохме мивките на стената към общото пространство, за да разделим потоците на ученици, ползващи тоалетните и тези, които просто искат да си налеят вода или да си измият ръцете. В това мини общо пространство, обособихме място за сядане и за оставяне на раници и дрехи.
За да създадем усещане за интимност, уголемихме клетките и вкарахме във всяка мивка - малък жест с голям ефект. За да подсилим усещането за уединение и сигурност, стените са по цялата височина, плътни и от гипсокартон, а не често използваните HPL разделители, които само частично разделят пространството. Това ни позволи да обединим мъжките и женските тоалетни в едно пространство - разпределение, характерно за училищните тоалетни във финландските училища, но революционно за България.
За да изтъкнем, че тоалетните са чисто и социално място, което всеки може да посещава без притеснение, създадохме различна тема за тоалетните по етажите, съобразена с възрастовата група на учениците и предвидихме възможност за различни дейности. Въпреки значително съкращение на бюджета в хода на проекта, пространствата, които създадохме имат различен дух и учениците ги припознават. Първият етаж е с меки и нежни цветове, съобразени с цветовете на главното фоайе при STEM център “Математически кошер”, а вторият и третият етаж са със земни тонове. Пространствата са приветливи и уютни, с огледала и висящи лампи над тях, а пък четвъртият етаж при гимназистите, има стена за селфита.
Снимки:
Дориян Тодоров