Лаборатория за Млади изследователи.
клиент
Първо ОУ "Никола Вапцаров"за кого е
Ученици и учители от начален етаплокация
Берковица, България
Предизвикателство
Това беше първият ни проект и причината, поради която решихме да задълбочим познанията си в сферата на образователни пространства. Училището получи безвъзмездна помощ от фондация "Америка за България" за създаване на модерна лаборатория с прилежащи пространства.
Най-голямото предизвикателство за училището беше, че до този момент не съществуваше модел за това как трябва да функционира и да се усеща една модерна училищна лаборатория. Повечето училищни трансформации по онова време бяха по-скоро “закърпване”: пребоядисване на стените и закупуване на нови мебели и технологично оборудване. В училището обаче знаеха, че търсят нещо повече от ремонт.
Избраните съществуващи пространства също бяха предизвикателство: те се състояха от безрадостен коридор, две отделни малки класни стаи и складово помещение. Конструктивните ограничения не позволяваха каквото и да е свързване на пространствата, а ограниченията за пожарна безопасност забраняваха поставянето на мебели в коридорите.
И все пак децата бяха споделили идеите си за пространството в рисунки - мечтаеха в центъра да има истински животни, да могат не само да учат, но и да играят и да разполагат с уютно пространство, където да се отпуснат, да четат и да общуват помежду си. Те си представяха това малко и тясно пространство, изпълнено с живот и смислено обучение. В този момент, да сбъднем идеите им в това проблемно пространство, се превърна в основното ни предизвикателство.
Дизайн решения
Преобразихме радикално пространството, като създадохме връзки между отделните класни стаи и коридора, които позволиха то да функционира като цялостен организъм. Същевременно пространството може да бъде разделено на две, благодарение на плъзгаща се стъклена врата, за да могат учителите и учениците да провеждат едновременни дейности. Статичните мебели за съхранение и плотовете са разположени в периферията, докато масите и столовете са леки, за да могат да бъдат премествани от децата, а при необходимост - да се стифират и да освобождават терена. Цялото пространство реагира бързо на нуждите на преподаването и ученето.
Работихме в тясно сътрудничество със строителен инженер, който разработи решение как да се създадат големите отвори в носещите стени и да се укрепят допълнително. Също така, с помощта на инженер по пожарна безопасност, имахме и решение как да коридорът да не се третира като пространство за евакуация: той се превърна в зона за релакс с мебели - огромна победа за проекта, която по-късно се превърна в най-обичаното от децата пространство.
Най-голямата ни грижа беше да заменим обичайната студена бездуховност на класните стаи с усещане за уют и свобода у децата. Целта ни беше и да интегрираме движението на тялото като неизменна част от учебния процес и по тази причина мебелите са разнообразни и предлагат различни възможности за промяна на позата: леки столове, пейки, пуфове, малки дюшеци и килими за сядане на пода.
В пространството се откроява така наречената "хралупа" - място за криене и катерене с вграден аквариум. Люлките в зоната за релакс също приканват децата да играят и да се движат, което се оказа, че ефективно влияе на способността им да се съсредоточават в клас.
Нещо повече, ние поканихме природата в центъра, точно както децата си мечтаеха. Освен големия соленоводен аквариум с екзотични рибки, те могат да научат повече за биологията, като наблюдават папагали, змии и игуани, чиито клетки са вградени в стените. Целият този живот, в съчетание с естествените материали в мебелите и разнообразието на пространствата, успяват да създадат нов тип обучение в новия център. Сгрява сърцата ни фактът, че и днес децата не искат да се приберат вкъщи след края на занятията, а предпочитат да останат в "своето пространство".
Илюстрация на стената: Андреа Попйорданова
Снимки: Светослав Анастасов