“Да Винчи” STEAM Хъб.
клиент
СУ "Христо Ботев"за кого е
Ученици и учители 1-12. класлокация
Карнобат, България
Предизвикателство
Преди нашата намеса, училището вече беше създало STEM център на долния етаж. Въпреки модерния си вид, пространството не успяваше да осигури истински интегрирано преживяване за иновативния учителски екип и техните ученици и не включваше изкуствата като ключова дисциплина за един всестранно развит човек. Стремежът на училището беше да изгради не само съвременен "Да Винчи" ученик, а също и учител. Предизвикателство, с което продължаваше да се сблъсква обаче беше, че някои учители изнасят уроците си по изолиран начин и не успяваха да разпознаят връзките между отделните предмети - характерна черта на проектно-базираното и интердисциплинарно обучение. Изолираността на пространството се отразяваше и на динамиката на учителския екип.
Ключова задача беше разкриването на училищната библиотека и превръщането ѝ от стая със складирани книги в социално място, където учениците идват не само да четат, но и да работят по проекти, да развиват интересите си и да бъдат заедно.
Не на последно място, въпреки високите цели, които си беше поставило училището, то не разполагаше с по-голямата част от необходимото финансиране за преустройство на цялото пространство, което беше определило за новия STEAM хъб "Да Винчи". Това означаваше целият проект да бъде разработен така, че да може да бъде изпълнен на етапи, в зависимост от бъдещите програми за финансиране на държавата и общината.
Дизайн решения
Разработихме и проведохме проучване, включващо наблюдения, интервюта и работилници за идеи с общността на училището. Екипът ни предложи над 15 работни сценария за пространството и накрая се спряхме на проект, който не само отговаряше на целите и предизвикателствата на училището, но и беше в съответствие със силно ограничаващите разпоредби за пожарна безопасност.
Да Винчи STEAM Хъб е не само гъвкав терен, който отваря възможност за интердисциплинарност и проектно-базирано обучение. Ние разширихме понятието "STEAM" и проектирахме “непрограмирани” пространства, с целенасочено размита функция, която остава отворена за въображението на учителите и учениците.
Първата фаза на проекта беше завършена през март 2023 г.: авангардна лаборатория и студио за създаване на стоп-моушън анимация и подкасти. Тяхното разположение подчертава връзката между изкуството и науката и предлага учебни сценарии, в които резултатът от научните експерименти може да бъде разказан като анимация, или пък неуспешните експерименти да бъдат анализирани в дискусии в рамките на подкаст.
Останалата част от центъра все още предстои да бъде довършена в очакване на финансиране от държавата. Той съдържа следните пространства.
Фоайето е не само гостоприемно място за срещи и общуване, но и творческо пространство, където учениците могат да изследват математиката и науката по забавен начин. Подът е специално разграфен на полета от десет сантиметра и учениците могат да строят геометрични модели върху него, използвайки цветни меки кубчета, които служат както за сядане, така и като лего елементи. Нашата цел беше** играта и движението на тялото** да навлязат в учебния процес. Затова превърнахме настилката в огромен лист милиметрова хартия, който да покани тийнейджърите на пода и ги насърчи да изследват различните форми и пропорциите дори със собствените си тела. Целият таван представлява изложбена площ за 3D макети, благодарение на металните мрежи под акустичния таван, които придават на пространството индустриална и творческа атмосфера.
Мейкърспейсът се намира в непосредствена близост до фоайето и благодарение на голямата стъклена витрина, поканва любопитните ученици вътре. Пространството е гъвкаво, с изобилие от места за съхранение и може да се разширява към фоайето. Проектирахме го така, че да е отворено, да показва творческите процеси, които се случват вътре, и по този начин да ангажира повече ученици да се присъединят.
Бялата стая се намира в непосредствена близост до мейкърспейса и представлява непрограмирано пространство за експериментиране и брейнсторминг. Дизайнът ѝ се основава на идея на директора Иван Стоянов за "оставяне на следа": стените и таванът ѝ са бели, а мебелите са ограничени до един амфитеатър. Идеята е пространството да се освободи напълно и да се превърне в бяло платно за ума. Всички повърхности на Бялата стая са покрити със специална боя, върху която може да се пише.
Библиотеката въплъщава духа на Леонардо Да Винчи: пространство за концентрирано учене, полет на въображението и игра. Тя не е предназначена да бъде тиха: проектирахме я с цел да я превърнем в социално място за събиране. Нейн централен елемент е овална структура, която от едната си част изпълнява ролята на сцена, а от другата е уютно "гнездо" за събиране с големи възглавници. Тя разделя библиотеката на две пространства: тиха зала с отделни кътчета за четене и многофункционално място с достатъчно маси и места за презентации.
За да подсилим връзката между различните пространства, предвидихме стъклени врати и витрини, които имат няколко предназначения. Първо - цялата дейност в центъра беше видима - лабораторните експерименти, създаването на анимация, четенето, брейнсторминга се случват по едно и също време и са видими за всички; това събужда любопитството на всички ученици. Но най-вече - тази голяма видимост подтиква всички учители да преживеят пространството като нещо, което вече не е тяхната класна стая, където са скрити от чуждите погледи. Напротив, това създава здравословна конкуренция за измисляне на по-интересни дейности, които да завладеят въображението на учениците и останалите им колеги.
Визуализации: Студио Viztinct
Снимки: Петя Митрева