Ясла и Детска градина.
част от Образователен комплекс “Шалом”
клиент
Организация на евреите в България “Шалом”за кого е
Деца, учители, членове на общностталокация
София, България
Предизвикателство
Новата детска градина и ясла следват принципите на образователната философия Реджо Емилия. Този подход се фокусира върху потенциалите и талантите на децата и "стоте езика", с които те общуват.
Учебната среда се счита за Третия учител и е изключително важна: тя трябва да приеме тези принципи и да ги превърне във вдъхновяваща и мотивираща смесица от различни пространства. Тя стимулира любопитството и ученето чрез преживяване.
По време на работилниците за идеи с общността се откроиха няколко предизвикателства, свързани със сградата на детската градина:
- Как можем да осигурим най-подходящите пространства за отделните групи, но същевременно да ги задържим заедно?
- Как бихме могли да дадем възможност на учителите и родителите да са спокойни като оставят и си взимат децата?
- Как да осигурим свободно пространство за смислени дейности с децата, следвайки философията на Реджо Емилия?
Дизайн решения
Яслата: Най-доброто от самото начало
Нашата цел при проектирането на яслата беше да създадем среда, която да насърчава изследването, самостоятелността и сътрудничеството от най-ранна възраст. Разположението на яслата на първия етаж на сградата на детската градина в сърцето на площадките за игра отразява акцента на Реджо Емилия върху интегрирането на вътрешните и външните пространства.
Родителите и децата се посрещат във фоайето, където започва плавният преход от дома към детската градина. Това пространство служи за посрещане и изпращане, със специален паркинг за детски колички. От него се преминава в малкия физкултурен салон на Яслата, оборудван с парапети за ходене и катерене, където малчуганите правят първите си стъпки.
Всяка група има отделна стая за преобличане, а оттам продължава към своята занималня, където проектирахме всеки детайл така, за да насърчим свободната игра, движението и творчеството. Стаята предлага достатъчно пространство за изследване, като разполага с отделни зони за игра, движение, хранене и творческа работа. Включихме разнообразни стимулиращи елементи, включително триъгълник на Пиклер, дъски за занимания, огледала, люлки и басейн с топки. Внимателно подбраните материали насърчават сетивното изследване, двигателното развитие и въображението на децата, които са в основата на подхода Реджо Емилия. От най-ранна детска възраст е важно децата да се учат да са самостоятелни и да придобиват практически умения. Затова интегрирахме плот за сервиране на храната на подходяща височина, което дава възможност дори на най-малките деца самостоятелно да сервират сами храната си и да носят чиниите си за миене.
Безопасността и сигурността са от ключово значение: големите прозорци между баните и стаите за игра гарантират, че учителите могат да поддържат постоянен визуален контакт с децата, така че всички да са спокойни.
Детската градина: място за малки изследователи
Целта ни при проектирането на детската градина беше да осигурим подходящи пространства за отделните групи, като същевременно им дадем възможност да бъдат заедно - за празници, рождени дни и други важни за общността събития.
Детската градина се придържа към принципите на философията на Реджо Емилия, като създава среда, която насърчава изследването, творчеството и сътрудничеството. Тя се простира на три нива и разполага с редица внимателно проектирани пространства.
Още от входа посетителят може да види централния елемент на етажа: арт стаята - специално пространство за занимания по изкуство и притегателен център за събирания, творчество и игра. Това многофункционално пространство е оборудвано с мобилни модулни маси с различна височина, изобилно място за съхранение на инструменти и мивки на различна височина, достъпни за деца от различни възрасти. Специалното място за малчуганите - Пещерата - е място за игра и отмора от учебните занимания. Споделеното пространство разширява площта на арт стаята с голямо изложбено пространство пред нея със светеща стена, която дава възможност за изследване и опознаване на различни форми и цветове.
На този етаж са разположени медицински кабинет, малка зала за срещи на учители и родители, както и една занималня. Две занимални от детската градина, две класни стаи за предучилищна и малък физкултурен салон за спортни и театрални представления се намират на втория етаж. На третото, последно ниво са разположени административните кабинети, учителската стая, както и помещенията за психолози, логопеди и ресурсни учители, споделени между училището и детската градина.
Всяка група от Детската градина има собствена съблекалня, занималня и тоалетна. Съблекалнята осигурява място за външни обувки и дрехи, като подиуми на различни височини гарантират преобличането на малките деца да е удобно за учителите. Съблекалните са свързани със занималните и баните. Акцент в баните са свободно стоящите чешми с различни височини, която насърчава децата да си мият ръцете и ги подтикват към игра.
С плътна завеса, разделихме занималнята на две зони: тиха и активна. Тихата включва подиум на две нива с прибиращи се легла, който осигурява максимално пространство за занимания и игри през часовете, когато децата не спят. Централен елемент на стаята е къщичката на дървото: място за катерене, игра и движение. Активната зона е оборудвана с отделни масички за изкуство и хранене, както и с мек кът за четене. Бизибордовете и огледалата будят любопитството на децата с различни текстури и форми. Разливната улеснява пътя на храната, като дава възможност на децата да вземат порциите си и да отсервират самостоятелно.
Предучилищните групи се намират на втори етаж, с удобна връзка към училищното фоайе, столовата и арт стаята на първо ниво. Спортната зала и библиотеката са също наблизо. Предучилищните групи са две, но споделят една обща дневна. Тя служи като място за хранене, но и за учебни сесии и празненства. Съблекалните се отварят към нея, с шкафче за всеки ученик, сушилни за обувки, огледала и място за изложба на произведения на изкуството.
Сгъваемите врати позволяват пространството да функционира като едно цяло или да е разделено, когато е необходимо. Всяка предучилищна група разполага със зона за спане, подобна на тази в детската градина - с подиум на две нива за легла, който може да се използва и за презентации и игри. Дебела завеса отделя мястото за спане, но може и да добавя драматичен щрих към театрални представления например. Учебното пространство включва елементи от учебните студиа в училището, включително голяма бяла стена за писане и рисуване, табла с инструменти и лесно преместваеми маси и столове. Дизайнът на предучилищното пространство има за цел да улесни плавния и безпроблемен преход на децата между детската градина и училището, като насърчава тяхното израстване и развитие.
Кредити:
Mana studio - визуализации
IPA - архитектурен дизайн